روش های نوین تبلیغات محیطی

روش های نوین تبلیغات محیطی

روش های نوین تبلیغات محیطی باعث می شود درشرایطی که احساس می شود این نوع تبلیغات بسیار قدیمی هستند در دنیای نوین نیز مفید واقع شوند.

در دنیای رنگارنگ تبلیغات، هر روزه شیوه و روش نوینی برای عرضه‌ی کالا و خدمات توسط فروشندگان و سازندگان محصولات، ارائه می‌شود. رقابت برای تبلیغ‌ و به نمایش گذاشتن محصولات در معرض چشم خریداران، بسیار تنگاتنگ و جدیست.

اگر فروشنده‌ی با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین کالا باشید اما نتوانید به خوبی محصول خود را برای مشتریان معرفی و عرضه کنید، قطعا در کسب و کارتان با شکست مواجه خواهید شد. به همین دلیل امروزه تبلیغات و بازاریابی کالا و خدمات از اساسی‌ترین نیازهای هر شرکت است.

روش‌های تبلیغات با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، بسیار متنوع و در حال تغییرند. یکی از تأثیرگذارترین روش‌های تبلیغات که امروزه در کشورهای زیادی از جمله ایران طرفدار پیدا کرده، روش تبلیغات محیطی می‌باشد.

اما تبلیغات محیطی اصلا به چه معناست؟ مزایا و معایب تبلیغات محیطی چیست؟ علت محبوبیت و تأثیر عمیق این نوع تبلیغات بر مشتری چیست؟ روش‌های نوین تبلیغات محیطی کدامند؟ و این که چرا بعضی از تبلیغات محیطی‌ شکست می‌خورند؟

پاسخ همه‌ی این سوالات را در ادامه‌ی این مقاله پیدا خواهید کرد.

تبلیغات چیست؟

تبلیغ در لغت به معنای رساندن پیام و اطلاع رسانی است. اصطلاح تبلیغات یعنی پیام خود را به گونه‌ای به مخاطب مدنظرمان برسانیم که توجه‌ی او را به کالا یا خدمات آماده‌ی فروش خود، جلب کنیم.

نکته‌ی اساسی این جاست که پیام شما باید بتواند در عرض چند ثانیه نگاه مخاطب را به خود جذب کرده و در ادامه در عرض تنها چند دقیقه‌ی کوتاه او را برای خرید کالا و خدمات شما متقاعد سازد. بنابراین تبلیغات علاوه بر پیام، باید با احساسات و عواطف همراه باشند تا مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر این امروزه در حوزه‌ی تخصصی تبلیغات و بازاریابی، رکن اساسی یک تبلیغ موفق، هدف قرار دادن مخاطب بدون آگاهی خود مخاطب است که برای این نوع تبلیغ، تبلیغات محیطی بهترین شیوه‌ی ممکن می‌باشد.

تبلیغات محیطی

زمانی که از منزل خارج می‌شوید، در معرض انواع تبلیغات و آگهی‌ها قرار می‌گیرید. از آگهی ساده‌ی قالیشویی چسبیده به درب ساختمان گرفته تا بیلبورد گران‌قیمت نصب شده در خیابان و جاده‌ی منتهی به محل کارتان! تمامی این تبلیغات در زمره‌ی تبلیغات محیطی قرار می‌گیرند. بگذارید همین ابتدا خیالتان را راحت کرده و بگوییم شما در این بمباران تبلیغاتی کاملا بی‌دفاع و شکست‌خورده‌ خواهید بود چرا که اصلا متوجه‌ی حمله‌ و استراژی دشمن نمی‌شوید!

جالب است بدانید به تبلیغات محیطی، تبلیغات خارج از خانه نیز گفته می‌شود و همین نام‌گذاری، ماهیت و نوع این تبلیغات را مشخص می‌کند. در طول روز وقتی در معابر، جاده‌ها، خیابان‌ و پل‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس آگهی یا تبلیغی را مشاهده می‌کنید، در واقع در معرض حمله‌ی تبلیغات محیطی قرار گرفته‌اید!

ماهیت تبلیغات محیطی در حک کردن محصول و نام برند در ذهن مخاطب و مشتریست. یعنی با به کارگیری تبلیغات محیطی نباید انتظار رشد سریع فروش کالا یا خدمات خود را داشته باشید، بلکه شما با تحت تأثیر قرار دادن ناخودآگاه مخاطب، محصول و برند خود را در ذهن او ثبت و حک خواهید کرد و در زمانی که فرد به محصول و خدمات مشابه شما نیاز پیدا کند، نام برند شما اولین چیزی خواهد بود که به خاطر خواهد آورد. به همین سادگی!

اما صبر کنید! برای حک شدن نام برندتان در ذهن مشتری باید ابتدا با انواع تبلیغات محیطی آشنا شده و کارآمدترین آن‌ها را متناسب با کالا و خدمات خود استفاده کنید تا در روند تبلیغات و افزایش فروش خود موفق شوید. و همچنین باید به خاطر داشته باشید که تبلیغات محیطی در عین پر قدرت بودن برای ماندگاری در ناخودآگاه مخاطبان، باید بسیار ساده و شفاف و صد البته مختصر و خلاصه باشند.

انواع تبلیغات محیطی

  • تبلیغات از طریق بیلبوردها
  • تبلیغات حمل و نقل و ترانزیت
  • تابلوهای تبلیغاتی یا سی ال بی (clb)
  • تبلیغات از طریق مبلمان شهری
  • تبلیغات روی عرشه پل‌ها
  • تبلیغات در مراکز خرید
  • تبلیغات از طریق عروسک‌های تن‌پوش
  • سمپلینگ
  • و…

 

روش های نوین تبلیغات محیطی

تبلیغات از طریق بیلبوردها

بیلبوردها همان تابلوهای بزرگ  تبلیغاتی‌ای هستند که معمولا در خیابان و یا بزرگ‌راه‌ نصب شده و هرروزه توجه هزاران نفر را به خود جذب می‌کنند. در واقع بیلبوردها یکی از روش‌های تبلیغات محیطی بسیار قدیمی و موثر هستند که نمونه‌های آن را در اماکن، میدان‌ها و خیابان‌ها به راحتی پیدا خواهید کرد. به دلیل گستردگی و رواج بیش از حد بیلبوردها در سطح شهر و جاده‌ها، در طراحی و استفاده از آن‌ها باید خلاقانه و مبتکرانه عمل کنید تا بیلبورد شما از رقیبان خود متمایز شده و برای مخاطب و رهگذران عادی و فراموش‌شدنی تعبیر نشود.

امروزه بیلبوردهای ساده با کم‌ترین شعار یا اِلمان‌های به کار رفته اما خلاقانه و به یاد ماندنی، بیش‌ترین تأثیر را بر ذهن و ناخودآگاه مخاطب تبلیغ خواهند گذاشت.

به همین دلیل از اجاره بیلبورد نمایشی، دیجیتالی، سه‌بعدی و یا گاهی بیلبوردهای کلاژ در سطح جهان به شدت استقبال شده و این نوع تبلیغات محیطی رواج یافته است.

نکته‌ی مهم در طراحی بیلبورد، کنجکاو کردن مخاطب برای جستجو و شناخت بیشتر محصول یا خدمات شماست. در بیلبوردهای تبلیغاتی به دنبال توضیحات بلند و جزییات محصول خود نباشید چرا که بیلبورد کاتالوگ معرفی محصول نیست! اطلاعات بیش از حد در بیلبورد تنها مخاطب را خسته کرده و باعث می‌شود از کنار تبلیغ شما به سادگی عبور کند. بنابراین اصل سادگی پیام را دست‌کم نگرفته و با به‌کارگیری ترکیب‌ رنگ مناسب، فونت صحیح و خوانا، هماهنگی عناصر و… بیلبوردی جذاب بسازید.

روش های نوین تبلیغات محیطی

تبلیغات ترانزیت

یکی از روش‌های جدید تبلیغات محیطی، تبلیغات ترانزیت یا همان تبلیغ بر روی اتوبوس‌، تاکسی، مترو، قطار و … است. به طور کلی هر تبلیغی که بر روی وسیله‌ی نقلیه مورد استفاده در یک مکان پر تردد نصب شود؛ تبلیغ محیطی از نوع تبلیغ ترانزیت به شمار می‌آید. راز موفقیت این روش تبلیغ محیطی در پر تردد و شلوغ بودن محل نصب آن است تا در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد. هرچه مکان نصب شلوغ‌تر، تبلیغ ترانزیت شما موفق‌تر!

اما در کنار شلوغی مکان نصب تبلیغ ترانزیت باید به آیتم‌های دیگری مانند نوآوری و خلاقانه بودن تبلیغ خود نیز توجه کنید. از لحاظ پوشش‌دهی جامعه‌ی مخاطبین می‌توانید با خیال راحت تبلیغات ترانزیت را انتخاب کنید چرا که وسایل نقلیه‌ی عمومی محل رفت و آمد هر نوع سن و سلیقه است، بنابراین روش تبلیغات محیطی ترانزیت بسیار مناسب کسب و کارهاییست که محصولات و خدمات متنوع برای قشر گسترده‌ای از مردم را ارائه می‌دهند.

اما توجه داشته باشید اگر قصد تبلیغ محصول یا خدمتی ویژه برای گروهی خاص را در نظر دارید، باید متناسب با مخاطبان هدف خود، مکان تبلیغات ترانزیت را مشخص کنید. برای مثال شما نمی‌توانید در یک منطقه‌ی گرمسیر با آب و هوای گرم و خشک مانند یزد، تبلیغ وسایل اسکی روی برف را بر روی وسایل حمل و نقل عمومی نصب کرده و انتظار موفقیت داشته باشید! بنابراین قبل از هر اقدامی از تناسب نوع تبلیغ و مخاطبان خود با محیط پیرامون اطمینان حاصل کنید تا بهترین نتیجه را از تبلیغات ترانزیت دریافت کنید.

تابلوهای تبلیغاتی

تابلوهای تبلیغاتی یا سی ال بی (City Light Billboard) به نوعی ورژن کوچک‌تر بیلبوردها تعبیر می‌شوند که در مکان‌های پر رفت و آمد و تردد مردم نصب شده و در صورت رعایت نکات و قوانین خاصی، جزء یکی از روش‌های تبلیغاتی محیطی موثر به شمار می‌آیند.

این تابلوهای تبلیغاتی را پنل‌های شیشه‌ای نیز می‌نامند که مهم‌ترین ویژگی این پنل‌ها وجود نور در شب و ساعات تاریک شبانه روز می‌باشد که رویت‌پذیری برای پیاده‌ها و سواره‌ها را به خوبی فراهم می‌کند.

پنل‌های شیشه‌ای نسبت به بیلبوردها روش تبلیغات محیطی جدیدتری بوده و همچنین اجاره‌ی این پنل‌ها نسبت به بیلبوردهای عظیم و غول‌آسا بسیار به‌صرفه‌تر است بنابراین همین ویژگی‌ها در کنار کارآمدی این نوع تبلیغات محیطی باعث رواج و گستردگی سی ال بی ‌ها در سطح شهرهای کشور شده است.

برای موفقیت‌آمیز بودن تبلیغ محیطی با روش تابلوهای سی ال بی، نکاتی که برای طراحی و نصب بیلبورد ذکر شد نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین باید توجه داشت که چون پنل‌های شیشه‌ای در سطح شهر و در تماس مستقیم با مردم و عابران قرار می‌گیرند، باید در طول اجاره‌ی این تابلوها به پاکیزگی و نظافت آن‌ها نیز توجه و نظارت مستمر داشت.

تبلیغ از طریق مبلمان شهری

 مبلمان خیابانی یا آن چه که در ایران با نام مبلمان شهری شناخته می‌شود در واقع تمامی تجهیزات، دستگاه‌ها و وسایلی را که در سطح شهر نصب شده و مورد استفاده‌ی عموم مردم قرار می‌گیرند، شامل می‌شود. تجهیزات و مبلمان شهری هر شهر متفاوت با دیگریست چرا که در طراحی و ساخت این نوع تجهیزات، هویت فرهنگی و منطقه‌ای، نمادها و اِلمان‌های مختص همان شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا متمایز و خاص باقی بماند.

حال اگر هر نوع آگهی یا تبلیغی از این مبلمان شهری در دیدرس عموم مردم شهر قرار بگیرد، این مبلمان شهری بستر تبلیغات محیطی  شده‌ و یکی از روش‌های نوین تبلیغات محیطی به حساب می‌آید.

از انواع مبلمان شهری که مکان مناسبی برای تبلیغ محیطی باشند می‌توان به انواع نیمکت‌های پارکی و شهری، کیوسک‌های سرویس بهداشتی، ایستگاه‌های اتوبوس، باجه‌های تلفن، صندوق‌های پستی و … اشاره کرد.

برای یک تبلیغ محیطی موفق با روش مبلمان شهری، همچنان رعایت اصل سادگی و صراحت فاکتور پیروزیست. تبلیغات محیطی به خصوص تبلیغ از طریق مبلمان شهری، به خودی خود از تبلیغات در بسترهای دیگر مانند تبلیغات آنلاین، بازدید بیشتری داشته و توجه بیشتری جلب می‌کنند.

علت این مسئله بسیتر واضح است. در روش‌های نوین تبلیغات محیطی فرد اراده‌ای برای دور ماندن و یا رد کردن تبلیغ را نداشته و دائم در معرض آگهی و پیام شما قرار خواهد گرفت. بنابراین برای کسب و کارهایی با تبلیغات نوآور و خلاقانه فرصتی طلایی پدید می‌آید تا با ترکیب چند روش تبلیغات محیطی، به خوبی نام محصول و برند خود را در ذهن مشتری ثبت کنند. اگر تبلیغ شما فاقد عنصر خلاقیت و جذابیت باشد، مخاطب شما با وجود تبلیغات دائما در حال نمایش شما نیز به محتوای پیام شما رغبت و تمایلی نشان نخواهد داد!

روش های نوین تبلیغات محیطی

تبلیغات روی عرشه  پل‌ها

شیوه جدید تبلیغات محیطی دیگر، نصب تبلیغات و آگهی بر روی عرشه‌ پل‌های هوایی و عابر پیاده است. این روش تبلیغ محیطی نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض دید عموم مردم، به ویژه رانندگان خودروها، روشی تضمینی و تأثیرگذار است.

در توضیح روش‌های جدید تبلیغات محیطی قبلی گفته شد که این نوع تبلیغات به دلیل گیر انداختن مخاطب و ناتوانی آن‌ها در نادیده گرفتن و رد کردن تبلیغات، موفقیت بالاتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارند. تبلیغات روی عرشه‌ پل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست اما دلیل محبوبیت بیش از حد این روش جدید تبلیغ محیطی، نسبت به سایر روش‌ها، هزینه‌ی کم‌تر این روش است.

برای مثال اگر شما صاحب یک شرکت تازه تأسیس و نوپا هستید و قصد تبلیغ محیطی دارید، مسلما روش تبلیغ روی عرشه‌ پل‌ها را به جای تبلیغ از طریق بیلبورد و یا حتی پنل‌های شیشه‌ای به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

یکی دیگر از مزایای تبلیغات روی عرشه‌ پل‌ها، ابعاد گسترده و وسیع آن‌هاست که به راحتی توجه هر فردی را چه سواره باشد و یا چه پیاده، به خود جلب می‌کند. بنابراین با ایجاد یک بنر متناسب از نظر رنگ و محتوای پیام، به راحتی می‌توانید به هدف خود یعنی شناسایی محصول و برندتان به مشتری، دست پیدا کنید.

روش های نوین تبلیغات محیطی

تبلیغات در مراکز خرید

تبلیغ در مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوعی روش تبلیغات محیطی کاربردی و رایج در بین بازاریان و صاحبان برند بوده اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، تکنیک‌ها و شیوه‌های این روش به روز رسانی شده‌اند. برای مثال در چندسال اخیر علاوه بر تبلیغ در نمایشگرها و تابلوهای دیجیتال در مراکز خرید، تبلیغات بر روی پله‌ برقی‌ها با طراحی‌های جذاب و گاهی سه بُعدی، تبلیغ روی پلکان، درب‌های آسانسور و حتی  برپایی غرفه و برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی نیز از روش‌های نوین تبلیغات محیطی در مراکز خرید به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: تبلیغات محیطی چه تاثیری بر کسب و کار شما میگذارد؟

نکته‌ی قابل توجه تبلیغ محیطی در مراکز خرید، هدفمند بودن تبلیغ و شناسایی دقیق مخاطب محصول است تا این روش بهترین بازدهی را برای شما و کسب و کارتان داشته باشد.

سمپلینگ

سمپلینگ یا نمونه محصول یکی از قدرتمندترین روش‌های تبلیغات محیطیست که متأسفانه در ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود و فروشندگان از آن با عنوان هزینه‌ی اضافی یاد می‌کنند! اما نباید فراموش کرد بسیاری از برندهای بزرگ و پرفروش دنیا کمپین‌های معرفی محصول و سمپلینگ را به صورت حرفه‌ای و جدی در برنامه‌ی بازاریابی خود تکرار می‌کنند چرا که به قدرت مزه مزه چشاندن محصول به مشتری و عطش ایجاد شده‌ی آن‌ها برای به دست آودرن نمونه‌ کامل یک کالا پی برده‌اند!

سمپلینگ یا نمونه محصول علاوه بر شناخت و معرفی محصول به مشتری، نوعی حس ارزشمندی و در نهایت اعتماد بین مشتری و برند شما به وجود خواهد آورد.

بنابراین اگر برای بازاریابی و تبلیغات، محدودیت بودجه ندارید این روش را متناسب با نوع کالا و خدمات فروشی خود بسیار جدی و کارآمد بدانید.

مزایا و معایب روش‌های تبلیغات محیطی

در متن بالا از اهمیت و مزایای تبلیغات محیطی و ضرورت آن‌ها در دنیای رقابتی امروز به اندازه‌ی کافی گفته شد، حالا اگر قرار باشد فقط یکی از مهم‌ترین معایب این نوع تبلیغات را ذکر کنیم اجازه دهید به گران‌قیمت بودن و هزینه‌های سنگین آن اشاره کنیم.

واقعیت این است که حتی ارزان‌ترین شیوه‌ی نوین تبلیغات محیطی که چاپ بنر یا تابلوهای سی ال بی است، گاهی برای شرکت‌های تازه تأسیس و کوچک بسیار هزینه‌بر و گران تمام می‌شود چه برسد به این که قرار باشد از روش‌های خلاقانه‌تر و نوآورتری استفاده کنند! بنابراین بزرگ‌ترین چالش برای شرکت‌ها و برندهای کوچک تصمیم‌گیری بر سر این موضوعست که آیا تقریبا تمام بودجه‌ی تبلیغاتی خود را صرف یکی از روش‌های بالا کرده و با درصد اطمینان بالایی موفق به جذب مشتری در بلندمدت شوند و یا از روش‌های تبلیغ فوری و ارزان مانند تبلیغ آنلاین محصول در سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده کنند اما ریسک غرق شدن در دریای بی‌انتهای این نوع تبلیغات را به جان بخرند؟!

تنها توصیه‌ی ما به شما این است که هر روشی را برای تبلیغ کالا و خدمات خود انتخاب کردید، برای ادامه‌ی راه با افراد حرفه‌ای و کاربلد مشورت وهمراهی کنید تا درصد ریسک و عدم موفقیت تبلیغات خود را کاهش دهید.

تماس با گروه سیبستان

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید